Springsteen zou ’t wel weten met Trump

Brutale apen, dat zijn het, de campagne-medewerkers van Amerikaanse politici. En dan natuurlijk de politicus zelf voorop. Met name Republikeinen trekken zich niets aan van het auteursrecht. Recent was Neil Yong misbruikt door Donald Trump met het nummer Keep on rocking in the free world. Begin september 2015 viel die twijfelachtige eer te beurt aan REM. Hoe gaan artiesten daarmee om. Lees de reactie van REM en die van Bruce Springsteen.

REM: go fuck yourself

Bij een bijeenkomst van Donald Trump werd het nummer It’s The End Of The World As We Know It gespeeld. Een journalist wilde weten wat REM-bassist Mike Mills daarvan vond. Maar Mike was niet van plan om Trump, die hij ‘Orange Clown’ noemt, waarschijnlijk om het onwaarschijnlijke haar, überhaupt aandacht te geven. Hij reageerde kort: ‘cease and desist’, hetgeen betekent ‘stop en doe het niet nog een keer’. Maar Michael Stipe wilde zich wel laten gelden: ‘Go fuck yourself’ the lot of you, you sad, attention-grabbing, power-hungry little men. Do not use our music or my voice for your moronic charade of a campaign.’

relletje uitlokken

REM, springsteen, trump, reaganOp hun facebook-site legt REM de reactie nog een keer netjes uit. Stipe vind het kwalijk dat politici met dit soort acties de aandacht verleggen naar waar het echt om gaat. Een relletje uitlokken met een band waarvan je weet dat ze aan de andere kant van het politieke spectrum staan kun je inderdaad geen ongelukkig foutje noemen. REM voerde in 204 campagne voor de democraat John Kerry.

Sarah Palin

In het verleden zijn meer songs illegaal gebruikt in campagnes. Veelal worden ze gebruikt als ‘walk-on-song’, ter ondersteuning van de kandidaat bij zijn opkomst tijdens een bijeenkomst, zoals Barracuda van Heart door Sarah Palin in 2008 en Panic Switch van The Silversun Pickups door Mitt Romney in 2012.

Ronald Reagan

De bekendste van alle misfits is die van Ronald Reagan die ‘born in the USA’ zonder toestemming van Bruce Springsteen gebruikte in zijn campagne in 1984 (dat is ondertussen een generatie geleden). In een toespraak in New Jersey (thuisstaat van Bruce Springsteen) sprak Reagen over de toekomst in de hoop die zoveel jonge Amerikanen konden vinden in de liedjes van ‘hun eigen’ Bruce Springsteen.

Bruce Springsteen 

Springsteen was toen al een internationale grootheid maar nog niet ‘the boss’. Hij had in ieder geval niet een direct antwoord op de vraag wat hij van dat compliment vond. Maar een paar dagen reageerde hij wel op zijn natuurlijke habitat: het podium . Springsteen in Pittsburgh: “Well, the president was mentioning my name in his speech the other day and I kind of got to wondering what his favorite album of mine must’ve been, you know? I don’t think it was the Nebraska album. I don’t think he’s been listening to this one.” Nebraska, het album over de gure randen van de samenleving. Springsteen antwoordde met Johnny 99.

The Boss is born

Hij had meteen kunnen reageren, boos, teleurgesteld of blij verrast, maar de bescheiden Springsteen sprak de president, Ronald Reagan aan op zijn onkunde op het gebied van zijn muziek, het evidente misbruik. Dat maakte van Bruce Springsteen uit New Jersey tot The Boss.

Reacties kunnen niet achtergelaten worden op dit moment.